Kurs Android (2)

Autor: Damian Chodorek • Opublikowany: 29 stycznia 2015 • Ostatnia aktualizacja: 8 lutego 2015 • Kategoria: android, kursy

Potrzebne narzędzia oraz ich instalacja.

Z tego artykułu dowiesz się jakich narzędzi potrzebujesz do tworzenia aplikacja na Androida oraz jak je zainstalować.

Android Development Tools (ADT)

  • Android SDK – to zbiór niezbędnych narzędzi, które umożliwią kompilację, tworzenie i pakowanie aplikacji. Narzędzia te obsługuje się głównie z linii komend.
  • Android debug bridge (adb) – to narzędzie zawarte w SDK. Można je podłączyć do prawdziwego urządzenia (np. smartfonu) lub emulatora, w celu debugowania.
  • Android Virtual Devices (AVD) – część SDK, to emulator urządzeń z systemem Android. Pozwoli Ci uruchamiać aplikacje na swoim komputerze.
  • Genymotion – to także emulator, z tym, że znacznie szybszy i lepszy. AVD działa dużo, dużo wolniej, co może być naprawdę frustrujące. Genymotion nie jest częścią SDK, to osobny projekt, z którego możesz korzystać darmowo w celach edukacyjnych.
  • Android Studio – IDE do tworzenia aplikacji. Twórcą środowiska jest Google.
  • Eclipse + ADT – alternatywa do powyższego. Eclipse to środowisko programistyczne (podobnie jak Android Studio), które znacznie ułatwia i przyspiesza tworzenie aplikacji. Nie jest dedykowane wyłącznie aplikacjom Androidowym, ale można zainstalować pluginy (ADT), które dodadzą niezbędne z punktu widzenia androida funkcjonalności.

Ten kurs skupi się na tworzeniu aplikacji w środowisku Eclipse. Proces tworzenia i struktura folderów jest podobna, więc łatwo Ci będzie się przenieść z Eclipse na Android Studio. Dlaczego tak wybrałem? Ze względu na ogromną przewagę tutoriali, przykładów i rozwiązanych problemów, które znajdziesz na sieci. Znaczna ich większość dotyczy Eclipse.

Co więc będziemy instalować? Eclipse, pluginy oraz emulator Genymotion. To złota trójka, która będzie Ci towarzyszyć podczas tworzenia aplikacji.

Krok 1. Instalacja Eclipse i Javy

Zanim zaczniemy, chcę Cię tylko poinformować, że w momencie pisania tej instrukcji robię na swoim komputerze dokładnie te kroki, które opisuję.

Jeżeli już masz i znasz to środowisko, to możesz pominąć ten krok. W przeciwnym wypadku wejdź na stronę https://www.eclipse.org/downloads/ i znajdź pozycję Eclipse IDE for Java Developers. Następnie wybierz swoją wersję systemu (32 lub 64 bit) i pobierz oprogramowanie.

Zawartość katalogu wypakuj najlepiej do C:\eclipse\.

Jeżeli nie masz zainstalowanej Javy, to wejdź na https://java.com/pl/download/ i pobierz ostatnią wersję Java.

Uwaga! Upewnij się, że wersja Eclipse i Java są takie same, tzn. 32 lub 64 bitowe. Różne wersje znajdziesz na https://java.com/pl/download/manual.jsp. Pobierz właściwą dla swojego systemu.

Jeżeli wersje są zgodne, to powinieneś uruchomić Eclipse bez problemów (C:\eclipse\eclipse.exe).

Krok 2. Instalacja wtyczek

W Eclipse wejdź w Help -> Install New Software.

W nowym oknie kliknij Add i wpisz:

  • Name: android
  • Location: https://dl-ssl.google.com/android/eclipse/

Pojawi się Developer Tools. Zaznacz checkbox i kliknij next, jeszcze raz next. Potem zaznacz checkbox I accept the terms of the license agreements, potem Finish. Rozpocznie się instalacja wtyczek.

Po instalacji zostaniesz poproszony o potwierdzenie resetu środowiska. Oczywiście zgódź się. Kiedy Eclipse uruchomi się ponownie zobaczysz błąd Location of the Android SDK has not been setup in preferences. To informacja, że nie posiadasz SDK.

Po kliknięciu OK Twoim oczom ukarze się kreator instalacji SDK. Zainstaluj je.

Po instalacji pojawi się ostrzeżenie The Android SDK requires the new Build Tools component to be installed.

Kliknij Open SDK Manager. Zaznacz Tools, Android 5.0.1 (API 21) oraz w Extras zaznacz Android Support Library.

Po kliknięciu Install rozpocznie się długi proces instalacji.

Krok 3. Instalacja Genymotion

Wejdź na stronę www.genymotion.com. Kliknij Get Genymotion, Download, Get Genymotion. Wymagane jest założenie konta.

Zainstaluj program. Razem z nim zostanie zainstalowany VirtualBox. Jest on niezbędny. Po instalacji uruchom Genymotion, zaloguj się i dodaj nowe urządzenie. Wybierz Samsung Galaxy S5. Odpowiednie pliki zostaną pobrane na Twój komputer. Trochę to trwa.

Właśnie zainstalowałeś emulator z przykładowym urządzeniem. Teraz czas zintegrować to z Eclipse. Otwórz więc Eclipse. Kliknij Help -> Install New Software.

W nowym oknie kliknij Add i wpisz:

  • Name: GenyMotion
  • Location: http://plugins.genymotion.com/eclipse

Tak jak ostatnio zaznacz checkbox i zainstaluj wtyczkę. Po zresetowaniu Eclipse pojawi się nowa ikonka. Kliknij ją.

Pojawi się błąd. Kliknij OK. Otworzy się nowe okno, w którym musisz wybrać folder, w którym zainstalowałeś Genymotion np. C:\Program Files\Genymobile\Genymotion. Zatwierdź zmiany. Ta nowa ikonka będzie Ci służyć do uruchamiania emulatora, na którym będziesz mógł odpalać swoje aplikacje.

Zaznacz Samsung Galaxy S5 i kliknij Start. Powinien uruchomić się emulator.

Pierwszy projekt i test działania

W Eclipse kliknij File -> New -> Project -> Android -> Android Application Project

Kliknij Next, wpisz jakąś nazwę. Uzupełnij dane jak na poniższym screenie.

Klikaj Next i w końcu Finish. Nowy projekt został utworzony. Prawdopodobnie napotkałeś błąd taki jak ja.

W menu kliknij Project -> Clean. W nowym oknie zaznacz Clean all projects i kliknij OK. Nie wiem w czym jest problem, ale po wyczyszczeniu projektów, znika. Teraz wszystko jest ok.

Po lewej stronie kliknij na projekt prawym przyciskiem myszy i wybierz Run As -> Android Application. W oknie, które się pojawi wybierz genymotion-samsung_galaxy… i zaznacz checkbox Use same device for future launches. To ustawienie sprawi, że nie będziemy musieli oglądać tego okienka przy każdym uruchomieniu projektu.

Na emulatorze powinien zostać uruchomiony Twój program.

Gratuluję, udało Ci się przygotować wszystko do nauki Androida.

część 3