Kurs Android (1)

Autor: Damian Chodorek • Opublikowany: 29 stycznia 2015 • Ostatnia aktualizacja: 8 lutego 2015 • Kategoria: android, kursy

Opis kursu. Podstawowe informacje o Androidzie.

Witaj w kursie Androida. Zakładam, że masz podstawowe umiejętności w zakresie programowania, a także znasz język Java. Rzeczy te nie będą przedmiotem kursu. Jeżeli chcesz swoją przygodę z programowaniem rozpocząć od nauki Androida, to prawdopodobnie porywasz się z motyką na słońce. Chociaż historia pokazuje, że tacy też czasem odnoszą sukcesy :).

Czego się nauczysz?

Czego nauczy Cię kurs? Programowania na platformę Android z wykorzystaniem środowiska Eclipse. Nie poznasz tu szczegółowych informacji dotyczących budowy Android OS, ale pozyskasz praktyczną wiedzę, która pozwoli Ci tworzyć aplikacje. Jeżeli w którymś momencie trzeba się będzie zagłębić w szczegóły i smaczki, to tak się stanie. Tam gdzie to możliwe będę starał się pisać rzeczowo i na temat, a tam gdzie to niemożliwe, zagłębimy się w detale.

Dla kogo jest ten kurs?

Zacznę od absolutnych podstaw. Jeżeli więc nie miałeś styczności z Androidem, to dobrze trafiłeś. Oczywiście programowanie Androida wymaga znajomości wielu czynników. Przedstawię Ci je w takiej kolejności, w jakiej sam bym chciał je poznawać. Najpierw dowiesz się jak tworzyć proste aplikacje i jak są skonstruowane, a z czasem poznasz bardziej zaawansowane elementy.

Zaczynami – podstawowe informacje o Androidzie

Android to system operacyjny z rodziny Linux. Wspiera przetwarzanie w tle, grafikę 2D i 3D przy użyciu standardu OpenGL, dostarcza bogatą bibliotekę GUI, pozwala na dostęp do systemu plików, obsługuje bazę danych SQLite, a także wszystko co może być w Twoim telefonie (internet, GPS, Bluetooth, itd.)

Przeciętna aplikacja składa się z komponentów typowo graficznych i niegraficznych, które się komunikują ze sobą. Mogą się także komunikować między sobą. Twoja aplikacja może komunikować się także z innymi aplikacjami w systemie, a nawet używać ich do własnych celów. Przykład? W swojej aplikacji potrzebujesz wybrać jeden obrazek z galerii, czy tworzysz swoją obsługę plików graficznych? Nie. Możesz wykorzystać domyślną aplikację Androida, aby użytkownik wybrał jakiś obrazek, a następnie jego wybór przekazać do swojej aplikacji.

Aplikacje są tworzone główne w języku Java, ale istnieje możliwość korzystania z innych technologii, jak np. Python. Skoro Android to Linux, można uruchamiać na nim aplikacje napisane w C/C++ jednak jest to dla bardziej zaawansowanych developerów, którzy rozumieją jakie wady i zalety ma takie tworzenia aplikacji. Więcej informacji znajdziesz tutaj.

Schemat budowy systemu


Źródło: wikipedia.org

Poniżej opis poszczególnych warstw.

  • Applications – warstwa aplikacji, znajdują się tutaj Twoje aplikacje, ale także domyślne, jak przeglądarka, galeria itd.
  • Application Framework – wysokopoziomowe API, które umożliwia komunikację aplikacji z systemem Android,
  • Libraries oraz runtime – to zbiór bibliotek różnego przeznaczenia (dostęp do internetu, wyświetlanie grafiki itd.); środowisko uruchomieniowe to lżejsza wersja JVM, czyli Dalvik VM,
  • Linux kernel – jądro systemu, warstwa komunikacji ze sprzętem, najniższy poziom abstrakcji.

To tyle, jeżeli chodzi o krótki wstęp do systemu Android. W kolejnej lekcji dowiesz się jakich narzędzi będziesz potrzebować oraz jak je zainstalować.

część 2

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.